
Vraag me alsjeblieft hoe ik Brahim Fouradi ken. Hey Omar, hoe ken jij Brahim? Van onze gezamenlijke video die meer dan een miljoen views heeft!!! Is het mijn beste couplet ooit? Zeker niet. Ben ik tevreden over mijn performance? Helemaal niet, ik cringe mezelf dood neef. Maar toch, die miljoen views pakt niemand me meer af. Hoeveel views heb jij dan? Heb jij een clip van Habbekrats? Dacht het niet, gap. Yellah qowed naar de volgende alinea.
Laat me in deze alinea toch nog even vertellen hoe het voor mij was om dat couplet op te nemen voor de soundtrack van Pizza Maffia. Ik was al vrij lang rapper, maar zoals je kunt horen nog niet helemaal op niveau. Ik reed naar een studio in Rotterdam in dezelfde auto als Monsif, waarmee Brahim destijds intensief samenwerkte. Monsif was nog een jonge boy en heeft voor zover ik kan herinneren geen woord gesproken tijdens de hele reis. Helemaal tevreden was ik achteraf niet over het couplet maar ik kan je wel zeggen bro, het rondrijden op quads door een parkeergarage in de video was wel een van de vetste dingen die ik op een shoot heb gedaan. Shout out naar Jim.
Brahim en zijn broer Mo maakten als muzikantenduo Fouradi furore in de charts met hits als “1 ding” en “Wat is je ping” maar zijn daarna tot op de dag van vandaag nog zeer relevant gebleven in de muziekindustrie. Zo hebben ze een managementbedrijf met gigantische artiesten zoals Josylvio en Sevn Alias. Brahim is daarnaast een begenadigd songwriter voor de grootste artiesten van de wereld en werkte ook aan internationale programma’s als the Voice en shit. Kortom een grote eer om hem aan de tifi te mogen voelen op mijn site, zonder verder gebabbel, veel plezier met het mini interview met the one and only Brahim Fouradi.
Achmeds vraag: Ik geef hem door aan Brahim Fouradi en wil hem vragen of hij denkt dat artiesten in 2020 nog voor een crowd zullen gaan staan of dat dit jaar in dat opzicht nu al de prullenbak in mag.
Achie, m’n bradda. Ik denk zelf van niet. Ben geen expert, maar zolang 1 persoon nog steeds een aantal personen kan besmetten..lijkt het me sowieso geen goed plan. Het is even kut, en een financiële tegenvaller voor vele artiesten + hun team. Maar dat is geen reden om onverantwoordelijk te worden en het probleem alleen maar groter te maken. We willen ook niet optreden, en dan weer on lockdown voor een tweede wave of nog meer onnodige mensen verliezen.
Hoe kwam die omslag van muzikant naar achter de schermen?
Sowieso hebben we tijdens Fouradi altijd alles zelf gedaan. Van de mixtape tijden, waarbij we 1000 lege cd’s op de markt kochten en thuis op een Pentium 1 alles gingen branden..tot aan de laatste release. En ik heb dat werk altijd leuker gevonden dan op het podium te staan. Ik wilde ook graag altijd bij een label werken, maar wist niet waar ik moest beginnen. En toen dacht ik, ik ga het zelf doen. Ik begon met Monsif en zijn familie, deed daarna Aliyah + B-Brave als A&R consultant voor Sony, Cho kwam daarbij als management. En vanaf het moment dat ik X-Factor in Nederland en de US ging doen en voor Simon Cowell kwam te werken, dachten mijn broer en ik dat we dit beter samen konden doen en naar een hoger niveau konden tillen. Dus vanaf dat moment hebben we samen serieus gekeken naar wat we willen precies willen doen met ons bedrijf.
Mis je t niet om op de voorgrond te staan als artiest?
Totaal niet. Ik maak het via alle artiesten natuurlijk nog mee. En ik geniet daar veel meer van.
Wat maakt een goeie songwriter?
Moeilijke vraag. Dat verschilt. Persoonlijk vind ik jezelf verplaatsen in een ander (degene waar je de song voor schrijft) erg belangrijk. Dat is iets waar ik mezelf heel veel op heb gefocust. Voor Aliyah schreef ik bijvoorbeeld hele andere songs dan voor B-Brave, Carry Slee’s musical ‘Lover of Loser’, Yellow Claw of Robbie Williams. Maar ik ben ook een sucker voor melodieën. Ik heb veel veel naar Donell Jones en Craig David geluisterd. Maar ook naar Pac en BIG. Teksten hoeven voor mij niet super diep te zijn om een betekenis te hebben. Dus dat is niet per se mijn afdeling. Maar er zijn schrijvers die dat ook heel goed kunnen en wel belangrijk vinden, en dat kan ik zeker ook waarderen.
Welke projecten ben je nu mee bezig?
Met La Foux zijn m’n broer Mo en ik, plus een team aan hele mooie mensen, ons aan het focussen op management + publishing. We managen momenteel Cho, Josylvio, Joey AK, Sevn Alias, Kevin, Lijpe en Ashafar. Maar ook de producers Spanker en Carlos Vrolijk van Project Money. We werken ook aan verschillende andere projecten zoals het maken van de soundtrack van de serie Mocro Maffia. Dat doen we dan samen met de baas Achmed Akkabi en TopNotch. Momenteel zijn we aan het onderzoeken hoe we La Foux kunnen uitbreiden, en willen we beginnen in de UK.
Daarnaast ben ik A&R Director voor het bedrijf Syco van Simon Cowell. Ik A&R getekende artiesten op het label, maar leid ook (samen met mijn baas) de groep A&R’s die werken aan de talent shows als America’s Got Talent, Britain’s Got Talent en The X-Factor UK.
Welke internationale artiest is de grootste daggoe die je hebt ontmoet?
Haha. Ik heb niet echt daggoes ontmoet of zo. Sommigen zijn wel iets arroganter dan anderen. Maar daar ben ik niet gevoelig voor. Daar zijn we in Amsterdam-West te nuchter voor. Ik maak juist vaker mee dat grote sterren super down to earth zijn. Denk meer dat het aan onze verwachtingen ligt. De mens oordeelt vaak veel te vroeg.
Wat is bij t managen van artiesten de grootste uitdaging?
Ik zeg je eerlijk. Vaak ben je meer bezig met het dealen met bullshit, dan de echte zaken. Die kosten het meest van je tijd en energie.
Geef ons shi 3 artiesten om in de gaten te houden.
1. K.A.
En ik wil eigenlijk alleen nog maar toevoegen dat het nieuwe album van Kevin, voor mij, nu al het beste album van 2020 is. Deze man heeft een soort power die ervoor zorgt dat je aan de speaker geplakt zit. Je wilt alles horen wat ie te zeggen heeft.
Wanneer Fouradi reunie?
Hahaha. Denk niet dat die er zal komen.
Hoe is het om met je brada te werken en willen jullie elkaar nooit kapotslaan?
Klinkt cliché, maar we weten precies wat we aan elkaar hebben. We hebben serieus nooit conflicten over zaken. En zijn het weinig oneens met elkaar. Maar ja, het is dan ook familie hè?
Aan wie geef je m door en wat wil je m vragen?
Aan m’n broer Mo. Wesh ga je nog een keer je telefoon opnemen?